Perhon tutorit 2Tutorin päivä koulussa ensimmäisenä koulupäivänä. Saavun kauppakorkeakoululle hieman ennen kymmentä ja menen istumaan ja odottamaan että rehtori avaa uuden lukukauden, se on jännittävä hetki kun uudet opiskelijat istuvat ja odottavat, että mitäs täällä nyt tapahtuu. Heidän ilmeistään näkyy sellainen jännittyneisyys ja odottavaisuus. Tilaisuuden loppuvaiheessa rehtori alkaa luetella ketkä kuuluvat mihinkin ryhmään, kuka on heidän luokanvalvoja ja lopuksi hän kertoo tutoreiden nimet. Jokainen luokka lähtee kauppakorkeakoululta omaan aikaan kävelemään kohti Ravintolakoulu Perhoa. Koululla on ensin luokanvalvojan tervehdys ja hän käy läpi perusasioita ja käytäntöjä, sitten tulee tutoreiden osuus. Esittäydymme, kerromme mitä opiskelemme ja miksi valitsimme itse juuri Perhon. Seuraavaksi lähdemme kiertämään koulurakennuksia, esittelemme uusille opiskelijoille, mitä kaikkea täällä on ja mistä löytää mitäkin. Kierroksen jälkeen on tutoreiden ohjelmaa, mikä on yleensä erilaisia leikkejä tai pelejä.

Tekemistä tutoreilla on vuoden aikana paljon, koulun aloituspäivänä, orientaatioviikoilla meillä on joka päivä jotakin ohjelmaa, ykköstenpäivän järjestäminen, erilaisia teemajuhlia, elokuvaretkiä, uusien opiskelijoiden rekrytoimista ja tietenkin opiskelijoiden auttamista, jos heillä on jotain huolia tai murheita.

 

No miksi sitten itse aloitin tutorina?

Olen peruskoulun ensimmäisestä luokasta lähtien ollut koulukiusattu. Kiusaamiseni ei juuri koskaan loppunut yläasteella, se hieman lieveni, mutta edelleen se jatkui. Kahdeksannella luokalla yläasteellamme sai osallistua tukioppilastoimintaan, koska halusin jakaa omat kokemukseni kiusaamisesta ja omalta osaltani edistää sen loppumista. Tukioppilaan tehtävä oli samanlaista kuin koulumme tutortoiminta, mutta ei näin suurta. Emme rekrytoineet uusia opiskelijoita tai tehneet mitään isoja tapahtumia, toisin kuin Perhossa. Tukioppilaana toimimisen jälkeen minulle oli hyvin selvää lähteä jatkamaan Perhossa tutorina. Se valinta on ollut todella hyvä. Tutortoiminnan kautta saa uusia ystäviä, pääset tutustumaan muihin opiskelijoihin todella hyvin, pääset järjestämään opiskelijoita oikeasti kiinnostavia tapahtumia.

 

Mitä huonoja puolia tutoroinnissa on?

Huonoja puolia on ehkä se, että se vie paljon aikaa ja siihen täytyy myös käyttää omaa vapaa-aikaa. Poissaoloja tutoreille kertyy myös jonkin verran, koska osa tapahtumista ja tutoreiden kokouksista on oppituntien aikana, mutta kaikki poissaolot merkitään Wilmaan punaisina, joten niistä ei ole mitään haittaa. Jos siis vain muistaa pyytää tunnilla tehdyt tehtävät ja opiskella aisan itsenäisesti. 🙂 Minun koulunkäyntiä se ei ole kauheasti haitannut. Aina tulee viikkoja jolloin tekemistä on ihan riittävästi, niin ylimääräinen oma aika ei toki olisi pahitteeksi. Mitään en kuitenkaan vaihtaisi pois ajasta kun olen ollut tutorina.

Olen myös tutoroinut vaihto-opiskelijoita, se on hieman erilaista kuin normaali tutorointi. Toki on paljon samaa, esim. esittelemme koulurakennuksia, autamme löytämään oikeat ihmiset ja esittelemme myös kaupunkia. Vaihto-opiskelijoiden tutoroinnissa on erilaista se, että on puhuttava kokoajan englantia. Heidän orientaatioviikkojen aikana teemme erilaisia retkiä olemme esimerkiksi käyneet Tiedekeskus Heurekassa, Sealifessa ja Korkeasaaressa. Heidän kanssa vietämme paljon aikaa myös vapaa-ajalla, koska opastamme heitä liikkumaan Helsingin julkisilla ja neuvomme millä kulkuneuvoilla pääsee mihinkin.

Perhon tutorit 3

Omasta mielestäni tutoriksi kannattaa ryhtyä. Siinä oppii paljon koulusta, ihmisistä ja pääset vaikuttamaan paljon siihen millaista toimintaa koulu järjestää. Toivon, että moni opiskelija miettii ja lähtee mukaan hyvään ja opiskelijoita auttavaan toimintaan.

Selma Mäkitalo 13KP3D