Helmen opiskelijat PM14A ja PK14 -ryhmistä tekivät huhtikuussa 2016 projektimatkan Alankomaihin Pohjois-Brabantin provinssissa sijaitsevan kumppanikoulu Koning Willem I Collegen vieraiksi. Matkalla karttuivat mm. sekä kieli- että esiintymistaidot. Ja parasta kaikesta: matkalaisten yhteishenki vain parani entuudestaan – ja alankomaalaisia opiskelijakollegoita tavatessa solmittiin uusia ystävyyssuhteita.
Tässä koostetta opiskelijoiden laatimista Myyntiä & markkinointia NED / FIN -matkapäiväkirjoista.yhteiskuva koululla
Ti 5.4. Suoraan kentälle
Aamulla heräsin jo puoli viiden aikaan, jotta kerkeäisin lentokentälle kuudeksi. Tarkistin, että kaikki tarpeellinen oli mukana ennen kuin lähdin lentokenttää kohti. Kerkesimme ajoissa paikalle ja olimme lentokentällä tasan kello kuusi. Suurin osa luokasta oli jo kokoontunut lentokentän aulaan.
Amsterdamista ’s-Hertogenboschiin junamatkan aikana näimme paljon maisemia. Saavuimme den Boschiin hieman myöhässä, koska myöhästyimme aikaisemmasta junasta.
Perillä alkoi tavaroiden tunkeminen säilytyslokeroihin. Loppujen lopuksi kaikki oli lukkojen takana ja pääsimme vihdoin syömään!
Ihan hetimiten tapasimme projektin hollantilaiset opiskelijat ja aloitimme tutkimuskyselyt kaupungilla, mikä oli aluksi varsin jännää.
Ihmiset vaikuttivat mukavilta ja saimme vastauksiakin kysymyksiimme yli 20:ltä kadulla kulkeneelta – mm. Vaasan ruispaloista sekä sitä valmistavasta yrityksestä. Noin kolmannes tiesi Vaasanin ja oli maistanutkin sen tuotteita. Fazer-kyselyssä käytimme kohteliaisuuttakin jyreämpiä aseita vauhdittamaan vastaamista: tuotenäytteitä.
kyselylomake 2
Tuloksia
Vaasan Ruispalat hämmensivät hollantilaisia. Kaikki eivät olleet ikinä kuulleetkaan sellaisesta kuin ruisleipä! Vaikka suurin osa piti vaaleaa leipää ruisleipää parempana, moni oli silti kiinnostuneet tuotteesta…
Marimekosta ei tietetty juurikaan mitään. Kankaita pidettiin liian värikkäinä, ei ollenkaan heidän tyylisinään. Hollantilaiset opiskelijatkaan eivät oikein innostuneet [Marimekon] tuotteista…
Opin, että rohkeasti vaan kiinni uusiinkin haasteisiin ja kyllä se siitä, vaikka puhuminen esim. englanniksi jännittää aina vähän – varsinkin kun on muutenkin haastavaa mennä jututtamaan tuntemattomia.
Vaikka harva tunsi suomalaisia tuotteitamme entuudestaan, ne saivat hyvän vastaanoton ensireaktioiden perusteella. Tuotteillamme voisikin olla kysyntää, joskin alankomaalaisille tuntui olevan jo tarjolla vastaavia mutta edullisempia tuotteita…
kohti hotellia
Ke 6.4.
Hotellin aamupalan jälkeen lähdimme kävellen Koning Willem I Collegelle. Pitkän matkan jälkeen saavuimme vihdoin perille Vlijmenseweg 2:een, missä meille tarjoiltiin presentaatio Alankomaista. Sitten me pidimme presentaation Suomestasuomiesitykset
Eli nyt sitten enää sano Alankomaita Hollanniksi. Se olisi sama asia kuin sanoisin Suomea Lapiksi.

Suomi-esityksissä kerrottiin mm. maamme nähtävyyksistä.
Puolin toisin esittelyjen jälkeen meitä kierrätettiin KW1C:ssä, joka ei ole yksistäään monialainen vaan myös monien eri rakennusten kompleksi. Oli todella kiinnostavaa päästä tutustumaan koulutuksiin ja niiden opetustiloihin. harjoituspäät hammastekniikan opiskelijoita
En ole nähnyt ikunä niin isoa ja monipuolista koulua!

Koulusta löytyi mm. harjoitteluapteekki sekä, aaaa, harjoittelupäitä tuleville hammasteknikoille!

Bosche bollen!
Koulukierroksen jälkeen odotimme innoissamme jo ruokailua, koska luvassa oli opiskelijoiden kokkaamaa ruokaa hienossa opiskelijaruokalassa.
Nooh, ruoka oli erikoista, mutta söimme sen kuitenkin.
Ruokailun jälkeen siirryimme luokkahuoneeseen tekemään powerpoint-estitystä kyselyjen tuloksista. Laskimme kyselytutkimuksen tulokset ja teimme tuloksista presentaation.ruokailu ravintolassa
Tykkäsin, kun saimme tehdä paljon yhteistyötä alankomaalaisten opiskelijoiden kanssa.työskentelyä koululla 1

Esityksiä harjoiteltiin hotellilla kelloa katsomatta.eistyksiä ahrjoiteltiin hotellissaharjoitukset hotellilla 2
To 7.4.
Esittelimme suomalaistuotteita hollantilaisille opettajille ja oppilaille. Pistimme parastamme esitysten suhteen ja päälle päätteeksi jalkauduimme koululla tekemään vielä Frezza-maistatuksia.vaasan esittely Iittala-tuotteista oli mukana myös näytteitä, jotka kiinnostivat varsinkin hollantilaisia opettajia.esitysten kuunteluaiittalan tuotteita tutkittiin
Esityksien jälkeen isäntämme pitivät omansa siitä, miten suomalaistuotteet myisivät heidän markkinoillaan: he olivat tutkineet mihin tuotteita voisi myydä. Ja täytyy kehaista:
alankomaalaiset olivat tosi hyviä esiintyjiä [vähänkuin me].

Vaasan -tuotteiden esittely käynnissä.vaasan esittely

Opetkin saivat eväskassit, ainakin KW1C:n John ja Helmen Minna.eväät minna ja john
Tyypillinen hollantilainen koululounas taitaa sisältää leipää, mehua, mandariinin, keksipatukan ja rusinapullan. Ihan hyvä!
Eväiden jälkeen lähdimme tutustumiskäynnille vesitehtaalle, Water Factorylle, missä saimme lahjaksi vesipullot, joihin alankomaalaiset opiskelijat olivat tehneet Helmi-etiketit.

Water Factory on opiskelijoiden pyörittämä pullovesitehdas

Den Boschin tuomiokirkko.
Tehdasvierailun jälkeen lähdimme kiertämään kaupunkia. Samalla meille kerrottiin kaupungista tuntiin mahtuvalla tarkkuudella. Kiertelyn jälkeen menimme vielä kanaaliajelulle kiertämään kaupunki sen alapuolelta käsin. Oli muuten todella hieno kokemus!

Myöhemmin menimme kaikki yhdessä syömään ja viettämään iltaa.
Pe 8.4.
Perjantaina, reissun viimeisenä päivänä, saimme nukkua hieman pidempään kuin yleensä. Kävimme aamupalalla, pakkasimme kimpsumme ja kampsumme ja lähdimme hotellilta yhdeltätoista rautatieasemalle. Tunnin kuluttua olimme Amsterdamissa, missä päädyimme melkein koko ryhmämme vahvuudella Kentucky Fried Chickeniin. Sitten vatsa täynnä ostoksille ja katselemaan Amsterdamia!
Olimme takaisin Helsingissä iltakymmeneltä.
Kiitos Willem Koning 1 Collegelle ja Helmelle todella kivasta ja opettavaisesta matkasta!
Matkasta teki ikimuistoisen mm. se, että ryhmällä oli aikaa niin yhdessä tekemiselle kuin olemisellekin: saimme paljon hyviä muistoja – ja hihaan tarttui monta uutta ystävääkin. Saimme nähdä ja oppia tuote-esittelyhjen ohella paljon ja kaikenlaista uutta kuten vastuunkantoa, yhteistyötä ja sinnikkyyttä, englantia ja sikäläistä kulttuuria. Ja oppia tunnistamaan omat rajansa.
Näillä matkoilla oppii paljon enemmän kuin mitä oppisi vain koulunpenkillä. Kaikki meni erittäin hyvin, en tekisi mitään toisin
Myyntiä & markkinointia NED / FIN – kansainvälistä!
Lisätiedot
Heidi Havumäki, koulutuksen kehittämispäällikkö, asiakaspalvelu ja markkinointi
040 7144 246
heidi.havumaki (at) liiketalousopisto.fi
P.S. Olipa mahtavaa huomata, että moni Helmessä vieraillut hollantilainen muisti edelleen heille opettamamme suomalaiset sanat!